Budapest - Ibrány 2008
Budapest - Tornalja vagy Budapest - NemTornalja verseny
2008-05-27 Mínusz negyedik nap.
A Budapest-Bamako avagy Afrika szellemét látjuk magunk előtt amikor jön a hír a szervezőktől.
„A most hétvégi futam úticélja megváltozott, a futam Magyarországon lesz megrendezve, mert Tornalja város önkormányzata ellehetetleníttette a futam szlovák oldalon történő megrendezését.Több mint háromhavi folyamatos egyeztetések, számtalan telefonos és négy alkalommal történő személyes megbeszélés után tegnap, szombat délután 4 órakor Tornalja város alpolgármestere telefonon tájékoztatott, hogy nem támogatják a futam lebonyolítását, nem biztosítják a lebonyolításhoz szükséges hátteret, minden eddig tisztázott részletet és programot lemondanak és nem adnak a megyében a futam számára úthasználati engedélyt, pedig az útvonalat előre bekérték engedélyeztetésre. Döntésüket egyáltalán nem indokolták.”
Pont olyan mint Afrikában. Európától délre az a biztos ami már elmúlt. Ez a kis közjáték csak a szervezőknek kellemetlen a futamon indulok számára majdnem mindegy.
Azt bánjuk talán, hogy elég jól hangzott a Off Road fesztivál, rock koncert, ökörsütés történet. Ezért így se fogjuk rosszul érezni magunkat!
Új cél: Ibrány. Hol is van az? Na megyek térképért.
2008-05-28 Mínusz három
Térkép elő, böngészés az interneten. Ibrány egy magyarországi város! Város? Sose hallottam róla. Nézem a térképet. Na nem csodálkozok, elnyomja a tőle 20 kilométere délre lévő, ötször nagyobb Nyíregyháza! Nagyon pofás honlapjuk van: http://www.ibrany.hu/.
Május 31 - A verseny első napja
Korán, fél négykor keltünk, hogy hatra, az itiner osztás elejére Budaőrsre érjünk. Háromnegyed hatkor a Kőkaland park bejáratánál szomorúan konstatáltuk, hogy erőfeszítésünk – vagyis az extra korai kelés – a tízedik helyre volt elég. Percek alatt több tíz autó sorakozott fel mögöttünk. Az érkezési sorrend rögtön megadta a versenyben indulás sorszámát is. Megkaptuk a szombati futam feladatait. Hűha. Hetvenkét pont. Ez elsőre elég durvának tűnt. Mint később kiderült előérzetünk nem volt alaptalan. Az esti Ibrányi cél sima úton is több mint 250 kilométer. Ha még ehhez hozzávesszük, hogy 72 pontot kell érinteni tizenkét óra alatt! Rögtön elkezdtük kütyüinkbe pötyögni a koordinátákat, amivel a 8 órás rajtig végeztünk is.
Első körben a szervezők rögtön azzal dobták fel a hangulatot, hogy a kezdő speciált a sofőröknek bekötött szemmel, a navigátor útmutatásai alapján kellett teljesíteni. Az első csapatok majd két perces szintidejét alapul véve, nagy önbizalomról tanúságot téve az egy percet céloztuk meg. Mikor rám került a szemellenző, a kezdeti bátorság tovaszállt és már azt is nagy eredménynek könyveltük volna el, ha nem aprítjuk szét a hordókból és szalagokból kialakított pályát. Az első tele gázos húsz méter utáni dupla jobbost már hordót döngetve vettük és a szalagot nyújtva szélesítettük a kanyart. Az előre bememorizált pályán már azt se tudtam merre járunk. Az egy perc öt másodperces idővel estig voltunk elégedettek amikor a táborba közölték, hogy a Malibus fedőnevű csapat 25 mp-es csúcsidőt repesztett egy öreg Suzuki Swift-el.
Pályát elhagyva megkaptuk az indulási időnket. 12 óra múlva Ibrányba kell érni, különben büntetőpontok várnak ránk. Egy órával a szintidő után érkezve mínusz tíz százalék a pontokból, utána nem értékelik a versenyünket. Első feladat a 25 km-re lévő Dunakesziben volt. „A Duna partján lévő Római emlékmű Duna felé eső láncsorán lévő szemek száma”. A feladat melletti padon ülő apóka már kívülről fújta, hogy „hatvanhárom”. Persze nem unalmas óráiban számolgatta, hanem az előttünk lévő csapatok világosították fel. Természetesen mi is megszámoltuk, még mielőtt, gagyi tréfa áldozatai lettünk volna. Vannak vicces kedvű csapatok akik fals információval szolgálnak a gyanútlan járókelőknek, hátha azok továbbadják, így fő az óvatosság.
Dunakeszi után elhagytuk az aszfaltot és bevetettük magunkat a terepre. Délig 25 különböző feladattal végeztünk. Egy kis ebéd után folytattuk utunkat, amikor az egyik falu közepén a bal hátsó kerék felöl erős csattogást és sziszegést hallottunk. A defekt biztos jele ! Megállás után, kereket leszedve láttuk a szomorú tényt, hogy egy hatalmas vasdarab kandikál ki a gumiból. A 30 fokos melegben tökéletes csapatmunkával 10 perc alatt végeztünk a kerékcserével. Indulás után éreztük, hogy nincs minden rendben. A felrakott pótkerék valamikor sérült lehetett, mert óriási nyolcasokat írt az aszfaltra. Mivel gumisműhely egy se volt nyitva, másik pótkerék nem lévén, csökkentett tempóban folytattuk a versenyt. Este hat órára hatvan feladatot oldottunk meg. Mivel Ibrány több, mint 100 kilométerre volt így inkább a tábor felé vettük az irányt. A terepről autópályára váltottunk. 10 km megtétele után először csak az ég sötétült el éjszakai érzést kölcsönözve, majd az eső is rázendített. Nem is akár hogyan! Fenn valaki nagyon nagy csapot nyithatott ki, mert olyan égi áldást kaptunk amilyet életemben nem láttam. Az öt centi vastag vízzuhatag ablakról való eltakarítását az ablaktörlő alig bírta megoldani. A néha rálicitáló dió nagyságú jégdarabok meg az autó szélvédőjét, az utastértetőt és az idegeinket tette próbára. Így is akadt egy őrült kamionos aki 100-as tempóban húzott el mellettünk.
Ilyen előzmények után mondanom se kell, hogy a Tisza partján lévő Ibrányi büfénél lévő célba nem érkeztünk meg időben. Mivel az esti szintidőről lemaradtunk, így ez pont levonást vont maga után. Rengeteg Bamakós ismerőssel éjfélig ment a buli. Az edzettebbek hajnalig karaokéztak.
Június 1. verseny második napja
Mivel a szervezők, a mi hathatós közreműködésünkkel elkeverték a papírunkat, a sor végéről kellett rajtolnunk. Sokszor a beragadt autók mögött kellett várakozni, ami nem volt kellemes az előttünk lévő feladatok miatt. A második napi 250 km mellé 29 feladat párosult. Kitűnően haladtunk az első tíz feladattal amikor egy eltévesztett pont 20km-es kerülőre kényszerített bennünket. Máskor a nehezen értelmezhető akaton kellett megtalálni egy négy-betűs szót. Hosszas fejvakarás után kitaláltuk, hogy az akat az lakat akar lenni. Így már könnyebb volt megtalálni, az egyik vízi csatorna zsilipjének ajtaján. A megfejtés pedig a BURG szó. Másik érdekes feladat a Barátság kőolajvezeték egyik alkatrészén lévő felirat megtalálása egy erdő és egy mező határán. Az esti eső által dagonyává vált terepen élvezetes volt a vezetés. Viszont kevésbé gyors. Hiába igyekeztünk csak 26 feladatot sikerült megoldani, de legalább időben értünk be a célba.
Terepjárósoknál az első helyet az őrült tempóban autózó Pappas csapat nyerte a Bamakói boruló bajnok Bútor ( 2007-ben ripityára törte az autóját ) és az ideiglenesen hozzá csapódó Daciás Four Finger előtt. A www.homokdune.hu győri média csapatunk a 21.-ik helyen ért célba az erős mezőnyben. Hát volt már ennél jobb helyezésünk. Navigálással nem volt probléma, de tudomásul kell venni, hogy ilyen erős mezőnyben egy gyorsabb járgányra lesz szükségünk!
Kétkerekesek versenyét az őrült Malibus csapat nyerte akik a Suzukit teljesen lenullázták. A célban nem elég, hogy külön életet élt az első és a hátsó lökhárítójuk, de még az autó eleje is furcsán állt.
Motorosoknál könnyű volt dobogóra állni, mert csak két induló harcolt egymással. Az első helyet és ezzel a Bamakós túra indulás jogát a Metal Profi Team motorosa nyerte.
Mindenki jó élményekkel gazdagabban tért haza és a következő futamon, a Budapest-Makón szeptember 8-9–én javíthat. Még több élményt és videót a honlapomon lehet olvasni és nézni.
www.homokdune.hu