Marokkói Terep-túra VOL2 - Full-Gas Rally&Adventure 2017 december
Marokkói Terep-túra VOL2 - Full-Gas Rally&Adventure
Különleges December..
Idén December elseje átlagos szürke napra esett, lehangolóan hatott az utakon a reggeli ködfátyol, az idő hűvös volt és a szél is fújt. Az ilyen napokon ábrándozom vélhetően még sok társammal együtt arról, hogy a meleg otthon kényelmében, ki sem mozdulva egy komfortos fotelben hátradőlve töltöm el a napot. Azonban a mai napon mégsem cseréltem volna senkivel, hiszen erre a napra vártunk már hosszú ideje, ez lesz az a nap amikor útjára indítjuk korántsem hétköznapi szerelvényünket.
A "szállítmány" minden tekintetben
egyedülálló és különleges. Csúcskategóriás, tökéletesen felkészített
Kalandmotorok a trailer elejétől a végéig, elől pedig egy ikonikus
terepjáró, egy Nissan Patrol. Hosszú az út ami előttük áll.
A végső
cél nem más mint a Marokkói Királyság délnyugati részén, az
Atlasz-hegység lábánál fekvő város, Marrakesh. Terv szerint egy héttel
később ott fogunk újra találkozni a srácokkal és a motorokkal
remélhetőleg 1 darabban. Idén már járt ebben a városban a Full-Gas
csapata, akkor szintén hasonlóan egy Afrikai terep-túra motorozás
keretein belül, amiről sokat elmond az a puszta tény is, hogy a korábbi
túra résztvevői közül többen újra eljöttek, hogy ismét átéljék a
kalandokat egy mesebeli, az európai kultúrától teljesen eltérő
környezetben.
"Szevasztok Srácok, egy hét múlva találkozunk!"
Egy héttel később..
Hamar elszaladtak a napok és egyszer csak azt vettük észre, hogy izgalommal telt szívvel a reptér bejárata felé sétálunk. Itt már vártak az újdonsült és a már több közös motorozást átélt kalandorok, akik hasonlóan nagy leklesedéssel néztek az újabb közös élmények elé. A hangulatra nem lehetett panasz, hamar feloldódtak a srácok és kezdtetét vette az önfeledt poénkodás, így kezdtük meg utunkat Észak-Afrika felé.
Késéssel ugyan, de sikeresen landoltunk a Menara Nemzetközi Repülőtéren, ahol a beléptetés és a viszonylag simán zajló pénzváltás után, hamarosan ízelítőt kaptunk a helyi taxisok viselkedéséből, akik egy nagyobb szópárbaj keretein belül döntötték el, hogy ki lehet az a szerencsés aki elviheti a csapatot a mai szálláshelyre, ahol a motorok már csak arra várnak, hogy a gazdáikkal együtt megszabadítsük őket a béklyóiktól és szépen lesegítsük őket a poros, sziklás talajra.
Sötétben ugyan, de gond nélkül kiviteleztük ezt a műveletet, így hamarosan mindenki felsorakoztathatta a motorját a saját sátra előtt.
Mivel már mindenki kellően kíváncsi volt, gyors öltözés után ismét taxit fogtunk és célba vettük egész Afrika legnagyobb forgalmú hagyományos piacát, a Dzsema el Fna-t. Található itt majom és kígyó-szelídítő, tradicionális vízárus, igazmondók, önjelölt bokszbajnokok, használt protkó árus és egyéb furcsaság is. Viszonylag hamar a friss narancslé árusok és piaci étkezdék felé vettük az irányt. Szinte bárhol bukkantunk fel, mindenhol nagy lelkesedéssel, énekszóval, tapssal próbáltak becsábítani minket.
A
leggyakoribb ételek között olyan ínyencség is helyet kapott mint a főtt
kecskefej, amit többen szívesen ki is próbáltunk volna, azonban
többség szavazatai alapján végül más helyi specialitásokkal csalogató
sátorban válogathattunk. Miután kellően feltankoltunk, mindenkinek
lehetősége nyílt egy rövid séta keretein belül a Dzsema-n arra, hogy
kellően átszellemüljön és némileg felkészítse magát az elkövetkezendő
napokra, majd ezek után végül az esti szállásul szolgáló kempingben, a
saját Beduin sátrában nyugovóra térjen.
A második nap nem kisebb feladat állt előttünk mint átkelni az Atlasz hihetetlen kilátással jutalmazó szerpentinjein és a 2000 m-nél is magasabban futó hágóin. Igyekeztünk déli irányban a lehető legtöbb kilométert megtenni, de a kalandtúra névhez híven természetesen ez sem ment zökkenőmentesen, defektet kaptunk. Így esett, hogy ha valaki elég szemfüles volt ebben az időben, akkor könnyen szemügyre vehetett egy csapat európai fickót akik az Atlasz kanyargós útjain éppen motorgumi szerelés közben próbálják felvenni a Laokoón-csoport-nál már ismert pozitúrát. Így vagy úgy a formációval sikert értünk el, megszereltük a gumit ami ezután az egész túrán gond nélkül teljesített.
A
szakasz további részét is kényelmes tempóban aszfalton tettük
meg, kicsit átmozgattuk magunkat, gyönyörködtünk a jellegzetes, legtöbb
résztvevő számára ismeretlen afrikai tájban. Aznapi szálláshelyünket
Taroudant városában foglaltuk el, ahol nagy izgalommal vegyülhettünk el a
helyiek által használt étkezdékben és a forgalmas óvárosban. Hamar
nyugovóra tértünk, mindenki szerette volna kipihenni magát a következő
terepszakaszokkal tűzdelt napra.
Taroudant-ban érkezett el az első reggel amikor úgy ülhettünk fel a motorjainkra, hogy végre biztosak lehettünk abban, hogy hamarosan letérhetünk az aszfaltról és úgy ismerkedhetünk meg Észak-Afrikával, ahogy korábban nem is gondoltuk volna.
Ezen a ponton úgyérzem elérkezett az idő arra, hogy midnenkit megismertessünk a "piste" vagyis a "piszt" fogalmával. Tehát a piszt nem más, mint helyiek által gyalogos, illetve szamárhátas közlekedésre használt földút, ami általában teljes mértékben alkalmas arra, hogy terepmotorokkal és terepjárókkal élvezetesen használjuk.
Manapság Afrikában is fejlesztik az úthálózatot így könnyen előfordulhat, hogy leaszfaltoznak egy pisztet, vagy éppen új utat építenek amire a helyiek szépen lassan átváltanak, ennek eredményeképp eltűnhetnek az esetleg korábbiakban ismert és használt útvonalak. Egy ilyen, már leaszfaltozott piszten vezetett az aznapi útvonal is, amit a csapat nagy része már szívesen elhagyott volna némi homok kedvéért. Tamás (aki a fő túravezető és nem mellékesen a Full-Gas alapító-tulajdonosa) megtette azt amit egy kalandtúra vezetőnek tennie kell, felismerte a helyzetet és rögtönzött.
Nem
telt bele pár perc és már mindannyian a festői afrikai táj részeseivé
váltunk és a homokos enyhén köves piszteken, olykor olykor tevék mellett
elhaladva húztuk a gázt. Hihetetlen érzés volt..
Mivel a csapat
különböző terepmotoros tapasztalattal rendelkező emberekből tevődött
össze, viszonylag hamar kisebb csoportokra oszlottunk és a nehezebb
helyzetekben vállvetve segítettük egymást. Az első pihenőnél mindenki
adrenalintól felcsigázva vette le a sisakját és szapora lélegzetvétel
közepette, mosolygva mesélte az újdonsült élményeket az ugyancsak
újdonsült csapattársaknak.
Az
ilyen megállók hasznosak tudnak lenni egy nehezebb szakasz után,
egyrészről mindenki magához tudja venni a kellő vízmennyiséget és tud
szusszanni egy percet, másrészről pedig a tapasztaltabbak ha szükséges
jó néhány apró tippel tudják kicsit könnyebbé tenni az egyébként
nehéznek tűnő kihívásokat.
Hamarosan Tiznit felé vettük az irányt, ott várt az ebéd minket. Szerencsésnek mondhattuk magunkat, ugyanis útunk során végig annak a tudatában motorozhattunk, hogy az esti szállásunk és az ellátásunk rendben, jó áron el van intézve. Azonban Tiznitben előfordul, hogy hiába a kivételes nyelvtudás és nagyszerű kommunikációs érzék, a steak az akkor is rák lesz és hal.
Az ebéd és a kávé után már indulunk
is tovább, a végső célunk a nap végére nem más mint az Atlanti-óceán
partján fekvő Legzira strand Agadirtól délre, Szidi Ifni közelében
fekszik és a világ egyik legszebbjének tartják.
Ahogy
megérkezünk nehézkesen ugyan, de néhány Dirham árán megengedik, hogy
levigyük a motorokat a partra és kicsit élvezzük a kellemesen süppedő
homokot és a festői, szinte már már giccses környezetet.
A
nap csúcspontjaként Marokkó egyik leghíresebb turisztikai
látványossága, a híres vöröses boltív alatt álltunk össze egy különleges
kép erejéig.
Ami ezután
következett az nem volt más mint színtiszta örömmotorozás, nem is
kívánhattunk volna akkor jobb helyet. Ahogy szépen lassan kezdett
sötétedni leparkoltuk a motorjainkat és széles mosollyal az arcunkon
elfoglaltuk az óceánparti, teraszos szállásunkat. Miután rendbe raktuk
magunkat a teraszon gyülekeztünk, ahol tálalták a vacsorát ami a
hagyományos tagine volt, majd a nap tökéletes befejezéseként Szilveszter
(aki már másodszor hódította meg Marokkót) megszólaltatta a gitárját
amit többen szivarozva, beszélgetve, néhány ital kíséretében hallgattunk
és próbáltunk a lehető legjobban kiélvezni a pillanat varázsát, mert
ilyen valóban kevés adatik egy élet alatt..
Másnap a korai kezdés után nem is
jöhetett volna jobb program mint egy jó defekt szerelés az első
benzinkúton, mint mindig most is csapatban dolgoztunk, már már rutinosan
foglalta el mindenki a helyét és viszonylag rövid idő alatt megoldottuk
a feladatot, majd tovább álltunk. Ismét az óceánpart a cél, ott kell
teljesítenünk a mai első szakaszt. Ez az első olyan nap ahol mindenki
szembesülhet azzal mennyire gyorsan és mennyire sokszor tud
megváltozni a talaj ha Marokkóban motorozunk. Egyik pillanatban
kézilabda nagyságú kövekből álló mezőn kell átverekednünk magunkat,
aztán néhány méterrel odébb már a mélyhomokkal küzdünk. Kezdő
terepmotoros számára igazán embertpróbáló szakasz ez, de mint tudjuk a
problémák megoldhatóak, csapatban az erő!
Ismét
sikerrel küzdjük le az akadályokat mialatt már sokadik alkalommal
kivételes látványban van részünk, elhagyott, rozsdásodó hajóroncsok,
magányos halászok és sirályok tucatjai között vezet útunk aminek a végén
ismét lélegzelállító perspektívában tárul elénk az Atlanti-óceán. A
kötelező csapatfotók és selfiek után visszatérünk az országútra, hogy
ott teljesítsük a még elöttünk álló távot.
Mármint
teljesítenénk, ha lehetne... Sajnos az út egyszercsak véget ér egy
sziklás hegy tövében. Nem adjuk fel, hosszasan keressük az eldugott, de
még éppen járható útvonalakat, de a mi motorjainkkal kivétel
nélkül teljesíthetetlennek bizonyulnak. Nincs más hátra, vissza kell
fordulnunk, hogy a legközelebbi elágazót kihasználva megkerüljük ezt a
szakaszt.
Egy
kaktusz mezőt átszelő út mellett megpihenünk és egyszercsak előkerül
Szilveszter táskájából két tárgy amitől a legtöbbünknek nagyot dobban a
szíve. Egy kemping gázégő és egy kotyogós kávéfőző.. Bögre csak egy van
nálunk, de ilyen körülmények között természetesen ez senkit sem
érdekelt, istenit kávéztunk, néhányan pedig ezidő alatt a megdézsmálták a
kaktuszok gyümölcsét, aminek mostmár tudjuk nagyon pici tüskéi vannak,
amik meglehetősen könnyen befúrják magukat az ujjhegybe vagy a szájba,
hogy egy időre maradandó emléket állítsának az aznapi uzsonnának.
Egy
8-10 fős csapatot szinte lehetlen úgy körbevinni egy túrán, hogy
mindenki ugyanúgy élvezze a motorozást, különbözőek vagyunk különböző
igényekkel. Ami valakinek unalmas gurulgatás, az könnyen lehet a másik
szemében túlságosan kemény hajsza. Idő kell mire ezek a dolgok a
felszínre kerülnek, de a rögtönzött kávézás alkalmával ez megtörtént,
így közösen eldöntöttük, hogy mostantól két csoportban motorozunk
tovább. Ezzel a megoldással érhető el mindenki számára a lehető
legnagyobb élvezeti faktor. Innentől kezdve külön motorozhatnak tovább a
keményebb terep, a mélyhomok és a kiszáradt folyómedrek szerelmesei és
ugyancsak külön csoportban, másik útvonalon gurulhatnak akik inkább a
kanyargós aszfaltot és a könnyű terepet preferálják.
A Tamás vezette "terepimádó" csoport
záró embereként folytattam, amit egyáltalán nem bántam meg. Ebben a
csoportban mindannyian tudomásul vettük, hogy semmi sem biztos. A
számunkra eddig ismeretlen útvonal nehézségi szintjét nem ismerjük, csak
azt tudjuk, hogy teljesíteni akarjuk méghozzá együtt, közös erővel. Így
vágtunk neki a maradék kilométereknek. Úgy tűnt valamit elnéztünk
ugyanis tükörsima, szinte hibátlan aszfalton kanyarogtunk, mondanom sem
kell ezt is felettéb élveztük. Nagyjából 20 aszfalton töltött perc után
az óceán mellé érve ismét letértünk az épített útról, és megcéloztuk a
partot. 5 perc elteltével azon kaptuk magunkat, hogy hárman egymástól
pár méterre teljesen elástuk magunkat a mély(40-60 cm) homokban. Amint
leszálltam a GS-ről Tamás azonnal hívott azzal a tanáccsal, hogy gyorsan
szedjük ki a motorokat és nagy gázt adva vágjunk át a süppedős homokon,
majd a még süppedősebb barna lápos mocsaras részen is.
"A gázt el ne engedjétek!" - szólt az instrukció.
Hát
jó, akkor csináljuk! Egymás után kiszedtük a homokból a Multistrada
Enduro Pro-t, az 1200 GS Adventure-t, az F800 Gs-t és az 1200 GS-t
is. Viszont elindulni ezekkel a dögökkel nem a legegyszerűbb a
mélyhomokban, még jó, hogy nem egyedül vagyunk. Húztuk-toltuk a
motorokat és végül mindenki gond nélkül átverekedte magát, szép munka
volt.
Az
óceánpartra érve letámasztottuk a motorokat és körbenéztünk, sehol
senki, közel s távol mi voltunk egyedül ezen a gyönyörű partszakaszon,
aminek az egyik oldalán ezernyi sirály, a másik oldalán pedig a több 10
méter magas part és a dűnemező váltja egymást. Pár percig gyönyörködtünk
majd indítottuk a motorokat és 50-60 kilométeren keresztül az üres
parton, sirályok között motorozhattunk akár 120-130 km/h sebességgel.
Erről az óceánparti szakaszról
érdemes tudni, hogy mivel dűnemező és magas sziklafal övezi viszonylag
kevés olyan hely van, ahol könnyen vissza lehet térni a közutakra.
Az
előző esti útvonaltervezés (minden este átbeszeltük a következő napra
szánt track-et) alatt megbeszéltük, hogy hol lehet olyan feljáró amit
mi is használhatunk, ahol találkozhatunk az asszisztenciával, akik
addigra már lefoglalják a szállást, hogy minden kész legyen mire
odaérünk. Ott is voltak, a magasban világítótoronyként mutatta az utat
az autó tetejére szerelt LED fényhíd. Örültünk mikor a távolban
megpillanttottuk, azonban hamar rájöttünk, hogy a nap nehéz része még
csak most jön..
A
feljárón amihez egy széles, homokos folyótorkolat vezetett újra
mélyhomokkal kerültünk szembe, szinte már-már emberfeletti
teljesítménnyel de feljutottunk, a csapatmunka mondanom sem kell ismét
működött, bebizonyosodott, hogy nincs legyőzhetetlen akadály. Az autóhoz
szinte mindenki újjongva, örömittasan és büszkeségtől dagadó mellkassal
érkezett, azt hiszem újra egy olyan nap részesei voltunk amit még az
unokáink is szívesen mesélnek majd tovább. A nagy küzdés közben
ránksötétedett, de az összeszokott csapat már úgy vágott keresztül a
maradék marokkói sziklás, enyhén homokos terepen, mintha csak az otthoni
kávézóból gurultak volna haza egy jó espresso után.
Szinte
egyszerre érkeztünk a másik csapattal az aznap szálláshelyül szolgáló
Tafnidil erődhöz ahol egy finom vacsorát követően mondanom sem kell,
hamar nyugovóra tértünk a mozgalmas nap után.
Tafnidilban
reggel esőre ébredt a csapat és mivel amúgy is laza napot terveztünk
úgy döntöttünk, hogy csak akkor indulunk útnak ha szárazra fordul az 5
percenként napsütésből zivatarba átcsapó idő. 11 óra magassában érkezett
el a pillanat. Az út felét közösen tettük meg, majd a megbeszélt ponton
ismét különváltunk és belevetettük magunkat a sivatagba.
Aznap hamar megtanultuk, hogy a mélyhomoknál van rosszabb. A felázott sivatagi talaj ugyanis sokkal csúszsósabbnak bizonyult és rövid idő alatt úgy összeállt a gumi és a sárvédő között, hogy teljesen blokkolta az első kereket. Megtapasztaltuk, a saját bőrünkön éreztük ezt is, hasonló érzés lehet slick gumival jégen motorozni, nem éppen kellemes. Még motor nélkül is kihívás volt talpon maradni, de rajtunk ez sem foghatott ki, alkalmaztuk a jól bevállt technikát és közös erővel kiszedtük egymást a nyálkás sártengerből, majd úgy döntöttünk, hogy a nap további részét aszfalton fejezzük be. Útközben betértünk egy kávéra a környék legjobb kávézójába, ahol elfogyasztottuk az ebédet is, jól megérdemelt műzliszelet jutott aznap mindenkinek.
Estére
értük el a Guelmim város mellett, a sivatagban elhelykezdő Fort Bou
Jerif szálláshelyet, ahol a bőséges vacsora után ismét egy igazán
hangulatos estét tölthettünk el a káprázatos, fényszennyezéstől mentes,
csillagos égbolt alatt. Fort Bou Jerif-ből az előző túrán már többek
által megismert Tafrarout városát céloztuk meg, az ide vezető út nagy
részét kimondottan élvezetes, jó minőségű szerpentinen tettük meg,
természetesen a megfelelő helyen ismét kettéváltunk így mindannyian
hiányérzet nélkül érkezhettünk meg a találkozási pontra, ahol újra
egyesültünk és közösen motoroztunk be az elképesztő látványt nyújtó
sziklák közé, amik közül több áldozatául esett egy művészi hajlammal
bíró festőnek, aki időt és festéket nem sajnálva számos sziklát kékbe
öltöztetett, egyedi lett annyi biztos.
A szálláson már ismerősként fogadtak minket, azonban az udvarra nyíló kapu kulcsát sajnálatos módon nem találták, így a tulajdonos javaslatára az egyik bejárati ajtón kezdtünk el behajtani a motorokkal az udvarra, ahol biztonságban támaszthattuk le őket éjszakára. Az esték napról napra egyre jobb hangulatban, hatalmas sztorizgatásokban teljesedtek ki.
Tafrarout-ból korán reggel indultunk
tovább a mai célállomás Tata, az odavezető út különlegessége a
szemetgyönyörkedtető, Mars felszínét idéző tájon kívül pedig, hogy
nagyrészt egy kiszáradt folyómederben kell legyűrnünk az
akadályokat. Következő célnak Tazanath városát jelöltük meg, félútra
pedig egy oázisban eltöltött ebédet terveztünk, amolyan igazi ADV Rider
stílusban.
Szükségünk
is volt a bőséges ebédre, ugyanis a délutáni szakasz bizonyult a
terepes csapat számára a legembertpróbálóbbnak mind közül. Ritkán
használt, köves hegyi piszteken vezetett utunk, arra amerre a madár sem
jár. Madárral nem is találkoztunk, viszont az egyik hegycsúcs közelében
összefutottunk egy pásztorral aki állataival, gyalogszerrel kelt át a
hegyeken. Megálltunk és pár percet időztünk a társaságában, majd tovább
indultunk. A kövek egyre nagyobbak lettek, de mi haladtunk tovább.
Hihetetlen, hogy mennyi lehetőséget rejtenek és milyen sokoldalúak ezek a
motorok, pár órával korábban a kanyargós szerpentineken motoroztunk
velük önfeledten, most pedig triál motorokhoz illő, sziklákkal sűrűn
tűzdelt helyeken vágjuk át magunkat komolyabb gondok nélkül - csak győzzük szusszal. Ahogy elérjük a hegy csúcsát mintha egy másik bolygó tárulna a szemünk elé, leírhatatlanul szép.
Még éppen világosban érünk be a
Tazanath-i szállásra. Következő napra nem más került a célkeresztbe mint
az ATLAS Film Studio-nak otthont adó Ouarzazate. Találhatunk itt még
bazárokat ahol Marakesch-hez hasonlóan nagy lelkesedéssel próbálnak
eladni nekünk mindenféle "különlegességet", azonban nem árt ha
szemfülesek vagyunk, mert könnyen bevásárolhatunk borsos áron jónéhány
"Made in China" árut.
Miután
hosszú, kitartó alkudozásokat követően vásároltunk néhány ajándékot,
motorra pattantunk és elgurultunk néhány ismert film díszletéhez, hiszen
ilyet sem láthat minden nap az ember.
Kötelező fotók után elfoglaltuk az Ait Ben Haddou-ban lefoglalt szállásunkat és lelkiekben készültünk rá, hogy másnap felpakoljuk
az eddig hűségesen minket szolgáló kétkerekűeket a trailerre ami
megkezdi a hazautazást velük. Reggel mielőtt elhagytuk volna Ait Ben
Haddou-t felkerestük a város nyugati részén fekvő és a világörökség
részét képező erődített óvárost, majd nekiiramodtunk az Atlasz kanyargós
szerpentinjeinek.
Ahogy
egyre feljebb értünk a hőmérséklet egyre alacsonyabb lett, ma nem
bántam meg, hogy betettem a kabátba a membránt, igazán nagy szolgálatot
tett a hűvös időben.
Késő délutánra már megérkeztünk
Marrakechbe és még világosban minden motorunkat biztonságosan
lekötöztük, így nyugodt szívvel kereshettük fel a belvárosban már előre
lefoglalt szállásunkat, ami a főtér és a bazársor közvetlen
közelében helyezkedett el. Nem volt egyszerű megtalálni a bejáratot, de
sikerült..
Miután mindenki rendbe szedte magát az izlésesen
berendezett, igazán hangulatos szálláson, nyakunkba vettük a várost,
hogy találjunk egy jó éttermet és vacsorázzunk egy finomat. Nekem sajnos
nem sikerült, ugyanis az elsőre jónak/európainak tűnő étteremben
szerencsém volt elfogyasztani életem legrosszabb Tagine ételét..
Tanultam belőle..
Elérkezett az utolsó nap, többen felkerekedtünk reggel, hogy beszerezzük az otthon értünk aggódóknak a meglepetéseket és ajándékokat, majd a reptérre kiérve tudatosult bennünk, hogy ennyi volt, elrepült 10 felejtehetetlen nap egy szempillantás alatt..
Egy biztos, ezt sosem fogjuk elfelejteni!

Szöveg: Miatta János
Képek: Full-Gas Rally&Adventure csapat