Moszkva-Budapest 2011
Video korlátozott ideig innen letölthető :http://mfcomputer.hu/cuccok/moszkva-budapest.zip
Leonyid Ivanovics Sztadnik (ukránul: Леонід Іванович Стадник; Podoljanci, 1970. augusztus 5. – 2014. augusztus 24.) ukrán férfi, végzettsége szerint állatorvosi sebész, a legmagasabb ember Guinness-rekordját tartotta 2007 óta 259 cm-es magasságával. 2007-ig nem engedte hivatalosan megmérni magát, előtte Pao Hszi-sun volt a hivatalos csúcstartó. Sztadnik szokatlan magasságát egy 12 éves korában végrehajtott agyműtét okozta. A szervezete azóta folyamatosan termelte a növekedési hormonokat. 2005 és 2006 tavasza között 2 cm-t nőtt. Az egészségi állapota fokozatosan romlott, a háza oldalába és fákba kellett kapaszkodnia mindennapi teendői intézése közben.
Rendhagyó módon, utolsó naptól kezdem az írást. Hogy miért? Mert egyben ez egy motoros cikk is.
Rövid betekintés a keleti motoros társadalomba.
Alig tíz napos Moszkva-Budapest túrán mélyreható társadalmi képet nem lehetett feltérképezni, de azért pár motorozással kapcsolatos benyomást megosztanék veletek.
Kezdjük talán
az elején. Ukrán és Orosz utak állapotát a kiválótól a rosszon át a
katasztrófáig lehet jellemezni. Fő közlekedési utak általában az első
kategóriába tartoznak. Itt komoly hangsúlyt kap az általában szó, mert
alkalmanként a másodikba se lehet besorolni a minőségüket. Mellékutak legfőképp
rosszak. Jellemezni úgy lehetne, hogy a városok közelében elfogadhatók, majd
onnan távolodva a katasztrófába torkollanak. Falusi utakat már ne is említsük. Sokszor ha van rajta aszfalt az inkább komoly hátrány mint előny. Mert amíg
egy sima földút maximum göröngyös és hepe-hupás addig az aszfaltozott részen
megszámlálhatatlan mély gödör tátong és várja a gyanútlan európai utazót.
Lehetne inkább aszfalttal összekötött Mariana árkot megszégyenítő lyukak
tömkelegének tekinteni, mint gödrökkel tarkított útnak. Ezek fényében nem
lehet csodálkozni, hogy ezen országok kétkerekű motorizációja a béka segge
alatt tanyázik. Falúkon régi IZS, Ural, Dnyepr és egyéb számunkra ismeretlen hetvenes-nyolcvanas évekbeli csodabogár rohangál vagy épp húzza a végsőkig
kicsavart belét. Számuk elenyésző, állapot listát az elfogadhatótól a
roncshalmazig képviselik. Látszik rajtuk, hogy napi használatban vannak,
javításuk csak a működőképességük fenntartását szolgálja. Bármilyen fajta
szépészeti beavatkozásnak még a nyomát se látni rajtuk. Feladatuk, hogy a
gazdáját, csak A-ból B-be jutassa mindenfajta sztárallűr nélkül.
Városokban,
főleg a nagyobbakban viszont teljesen más az összkép fogadja az utazót.
Napközben, renitensektől eltekintve motorosnak a nyomát se látni, de esténként
megindul a kétkerekű társadalmi élet. Városok főterein és egyéb közkedvelt csomópontjain
több száz fős csapatokba verődve buliznak a motorosok. Legújabb robogótól kezdve
a speed motoron át a legvadabb chopperig minden szegmens képviselteti magát. Legtöbbször
klikkesedve, de találtunk vegyes csoportokat is. Ráncfelvarrás és számtalan
egyéb szépészeti beavatkozások nyomát viselik magukon a masinák. Hol a lámpa
nem gyári, máskor egy plusz idom, esetleg a festés vagy egyéb kiegészítő
dobja fel a gépet. Természetesen abban a városban ahol egy nap, egy órán
belül az ember a ötödik Bentley után már nem fordul meg, nem maradhatnak ki az
épített gépek sem. Ránézésre egy fő cél lebeg a tulajok szeme előtt, a
tömegből való kitűnés.
Lánctalpas motor / Kettenkrad
Van egy extrém kategória amivel még találkoztunk, de az egy rég letűnt világot képviseli a tankmúzeum félreeső részében. Amikor még a háborút nem a gazdaságban, hanem a csatamezőn vívták és a siker érdekében mindent bevetve próbáltak az ellenségek egymás felé kerekedni. Abban a világban jött létre a tank lánctalpa és a motor elejének keresztezéséből született valami.
Hengeres valami
Németek képesek voltak egy külön kategóriát teremteni. Két kerekű és mégse motor
Star Wars csatajármű
És ez még fokozható. Három kerekű és mégse trike.
38 Tonnás monstrumot egy Maybach HL120 TRM tankmotor hajtja és akár 15km/h al tud száguldani.
Béla bácsi Uralja
Kárpátaljai magyarok vendégszeretetét a következő történet
jól illusztrálja.
Utunk utolsó napjának délelőttjén Decen nevű falún robogunk
át mikor meglátom az Orosz gyártmányú BMW klónt, az Uralt. Rögtön nekiállok
fényképezni a mellette álló tulajdonos beleegyezésével. Hamar beszédbe elegyedek
Béla bácsival, majd 4 másodperccel később már a felől tudakozódom, hogy
kipróbálhatom-e a járgányt. Sajnos nemleges választ kapok az előző nap
kifogyasztott üzemanyag miatt. Ennél nagyobb problémát is megoldottam már az
életben, ezért elindulunk Munkács városába a motort éltető nedűért. Fél
órával és egy gyorshajtásból adódó büntetéssel később, már töltjük is a tankba
a naftát. Nekünk nem sikerül, de Béla bácsi értő keze alatt egy rúgásra
beindul a fenevad. Elsőnek jelentkező új sofőrjét és jobbján fülig érő szájú bátor
utasát az Ural mind a 36 lóerejével repíti a végtelenbe. Béla bácsi egy év
körüli unokája sírva veszi tudomásul, hogy a szeretett motorját nem látja
többé. Kétségbeesett gyereket csak egy zacskó cukorkával tudjuk megnyugtatni. Pár perccel később rajtam és utasomon van
a sor. Diadalittasan csapok a lovak k
özé. 30 év alatt a ménes már egy kicsit szétfutott. A megmaradt 20 lóerővel
csínján kell bánni. Erre a bal hengerből jövő csattogó csapszeghang is
figyelmeztet. Egy, kettő, három. Tovább nem forszírozom, amúgy is tök
mindegy hányadikban van a gép, ugyanúgy gyorsul. Jó lenne, hogyha nem
taknyolnék el az ormótlan oldalkocsival a falú tehéntrágyával teleszórt útján.
Utasom a kényelmes oldalkocsiból integet. Kiérünk a falú szélére, ideje lenne
megfordulni. Fénysebességről lomhán lassít a gép ezért egyet visszagangolok.
Fordúló egy kicsit széles lett, de a legelő több száz méter szélességébe ez is
belefér. Visszaérve kiinduló pontunkhoz már csak az utca szélességét
használhatjuk a fordulóhoz, de ezt is sikerrel abszolváljuk. Épségben adjuk
vissza gazdájának a múlt egy darabját. Hálásak vagyunk az öregnek ezért a nem
mindennapi élményért.
Még párat azért aludni kell míg megírom a többi dumát!