Útirány : Tirana
Itt két történetet olvashatsz ! Egy nyomdafestéket jobban tűrő változatot a MotorRevű újságban és az eredeti saját leírást . Képeket az elsőben találod !1. Vállalhatóbb verzió a MotorRevü újságban
http://homokdune.hu/media/spaw/files/mr11_080-083_Tura.pdf
2.Eredeti
2010. augusztus 10-20
Albániába,de mivel is?
Állok a kipakolt műhelyem ajtajában. Két hét múlva
Albániába készülünk . Hagyján, hogy elvitték az „Afrikás” trélerem, autóm,
szerszámaimat, Yamaha TTR600am de még az Albániára készülő Suzuki DRZ-E-met is.
Műhelyem kirablói legnagyobb precizitással szedték össze az összes
pótalkatrészt, gumikat, supermoto kerekeket ……..szóval mindent. Remélem nagy
szükségük volt az utolsó elvitt szerszámra is és sok pénzt kapnak értük a
fekete piacon. Szeretném ha édes anyukájuknak a munkájuk közben összeszedet nemi
betegségének a gyógyítására fordítják a fáradságos munkával lopott javakat.
Keseregni felesleges, inkább a megoldásra koncentrálok.
Ilyenkor mutatkozik meg a jó haver. Ezúton köszönöm a felajánlott motorokat
Mező Janinak, Dr Varga Petyának és Marton Andrisnak. Alapos megfontolás után
Andris Afrikát körbejárt Suzuki DRZ-S mellé teszem le a voksom. Motorjában alig
40,000 kilométer van ennek nagyon kis hányadát tette meg magyar földön. Suzi
épphogy 2 hete érkezet vissza egy Krim-félszigeti túráról és máris Albániába
kiszül .
Csapat
Eredetileg többen indultunk volna, de a szokásos lemorzsolódások
miatt motorral ketten, az assistance autóban hárman maradtunk. Molnár „Medve”
Attila egy Yamaha WildStar 1600 nyergében, jómagam a fent említett DRZ-S el.
Két motor közti kontraszt már csak akkor lenne nagyobb ha egy 50-es robogóval
és egy Boss Hoss-al vágunk neki a távnak. Assistance legénységét Szabó István,
Király Zoli és Kuharcsik Józsi barátaim erősítik.
Indulás / Kisapostag-Szabadka 250km /
Kisapostagon Zoliéknál lett kijelölve a start helye és az
időpontja 12 órakor. Most 11 óra van és
javában keresünk egy szerelőt Budapest környékén, mert az assistance autó hátsó
difije elkezdte okádni a kardánbehajtásnál az olajat. Kevés az esélye, hogy
délre a 80 kilométerre levő starthelyre érjünk. Ez nem olyan nagy probléma, mert
a mai napra 3 látnivaló és 220 kilométer van betervezve.
Viszonylag hamar letudjuk a minden utazásnál „kötelező gikszert” és már megyünk is Akasztóra.
Aki nem élt a 90-es években az nem biztos, hogy tudja, hogy 3311 lakossal
rendelkező Akasztó nem csak egy Római katolikus templommal, Halászcsárda és
horgászparkkal büszkélkedhet. Falú egyik félreeső utcájában tornyosul a méltán hírhedt,
régen szebb napokat is látott, ma rettentessen lepukkant állapotban lévő 21000
férőhelyes Stadler Stadion. Azon kívül, hogy a stadionra költött minden egyes
forint jogtalan áfa visszaigénylésből származik és ez a megalomán agyszülemény
okozta Stadler József alföldi juhász bukását. Többek között még arról is híres,
hogy itt volt látható, míg el nem lopták Leonardo da Vinci : Utolsó vacsora című képe.
Hogy a kép nem eredeti arról az APEH világosította fel a vállalkozót egy majd
kétmilliárdos fiktív számla benyújtása után. Bajon persze már a vállalkozó
saját verziója sem segített: ”„Utolsó táncmulatság" című festményt egy Leonardo keresztnevű ukrán festőtől vette , ami címét rosszul
fordítottak le oroszból, ezért terjedt el róla, hogy megvette Leonardo da Vinci
„Utolsó vacsora" című világhírű művét.” Van más probléma is a védekezésben.
Kísértetiesen hasonlít a két mestermű. Mint az eredetin, mint Stadlerén táncnak
még nyoma sincs. Viszont van egy súlyos különbség így bárhonnan nézzük eléggé
sántít a dolog. Leonardoé egy mozdíthatatlan freskó, juhászunké egy
olajfestmény.
Akasztó után is a „Magyar Bermuda háromszögben” folytatjuk a
túrát, ahol a 90es években adó milliárdok tűntek el. Következő célpont Keceli
Pintér művek nem kevésbé megalomán hadiparkja. Itt a magyar hadsereg
leselejtezett harcieszkőzeinek tárháza rozsdásodik az alföldi esőben.
Bejáratnál egy interkontinentális rakéta várja a gyanútlan látogatót. Arrébb
ahogy régen Magyarországot hívták „
legvidámabb barakk „ elsőszámú
vezetőjének, Kádár Jánosnak a kormánygépe, egy AN-24V. Nagyon kedves tárlat
vezető a beszélgetés alatt elárulta, hogy Kádár ezen a gépen talán egyszer ült,
mert rettentően utálta a repülést. Ebben persze nagy szerepe volt, hogy
vonattal egy kicsit lassabb az út Moszkváig ha a nagyfőnök berendelte egy jó
kis fejmosásra . Ezeken kívül több száz
harci jármű, tankok, repülők, helikopterek és egyéb nyalánkság várja a lelkes
érdeklődőket. Az 1500 forintos belépő nagyon megéri annak aki fogékony a hadi
technikára vagy kíváncsi a múlt egy darabjára. Egy fél napot simán el lehet
nézelődni.
Késő délután van mire a nap harmadik
látnivalójához a Szegedi Tisza parthoz érünk. Annak is a Boszorkánysziget nevű
részéhez. Itt forgalomból kivont uszályok hosszú sora várja, míg léket kap és
elsüllyed. Elég szürrealisztikus látvány a rengeteg enyészetre ítélt úszómű
látványa. Érdekes, hogy ezek nem számítanak veszélyes hulladéknak egy jogi
kiskapu miatt. „ahol nem tilos vesztegelni, ott szabad” Így a tulajdonosra van
bízva, hogy ez napokig, hónapokig vagy akár évszázadokig tart.
Sötétedés előtt érünk a szerb határhoz.
Hosszú a sor, de a motorokkal pillanatok alatt átmegyünk az ellenőrzésen. Sokra
nem megyünk vele, mert az assistance csak jó másfél órával később ér át.
2.nap Szabadka – Belgrád
Reggel megnézzük a méltán híres Szabakai
piacot. Elég kevés ember lézeng, így nem kell közelharcot vívni a hamisított
farmerért és a reggeliért a hamburgeresnél. Szálláson összeszedjük Istvánt aki
kihagyta ezt a programot és elindulunk Újvidék felé. Számomra az Újvidéki városnézés
szerszámbeszerzésbe redukálódik miután az egyik frissen vásárolt motorzár nem
nyílik. Határtól egy kicsit messzebb a magyar nyelvel már nehezebben boldogulok.
Mivel szerb még nem megy így activitivel magyarázom a fűrész és az erővágó
vásárlásának szándékát. Egyre jobban belejövök és egyik boltból a másikba
küldenek. Ötödik egységben Szulák Andi 70 éves szerb megfelelőjével találkozok,
mert két újollózás és kézfűrészeléssel később már a kezemben is vannak az
áhított szerszámok. Motorhoz visszaérve nekiállok a kemény melónak, majd 13 másodperccel később már dobom is be a gagyi
10000 forintos lakatot a kocsiba. Az hagyján, hogy 5 zárás – nyitást bírt ki a
technika, de hogy ennyi idő alatt el tudtam vágni az elképesztett.
Belgrádban egy mélygarázsba rakjuk a
technikákat és egy szó szerint fapados
busszal vágunk neki a belvárosnak. Erős kontraszt a buszon lévő kemény ülőlap
és az elektronikus kijelzős jegykezelő
között. Múlt és a jelen jól megfér egymás mellett. A régi várból ( Kalemegdan ) csodálatos kilátás nyílik a
Duna azon szakaszára ahol a Száva ömlik bele. Ennek a helynek sok magyar történelmi
múltja van. Többek között Hunyadi János 1456 július 22-én itt tartoztatta fel a
tízszeres túlerőben lévő törököket. Ez a csata 70 évre megakasztotta a török
hódítást, de aztán csak bedarálták Magyarországot 150 évre. Keresztény világ
annyira örült ennek a sikernek , hogy még ma is harangoznak minden délben.
Városnézés után folytatjuk az utunkat a100 kilométerre lévő esti szállásig.
Jobb napokat is látott, benzinkút melletti poszt szocialista tömegszálláson egy igazi
gyöngyszemet találunk. Ebédlő egyik sarkában egy komplett nagyasztal képekkel
és díjakkal hirdeti, hogy ebben a kócerájban egy mesterszakáccsal van dolgunk.
Aki olyan maradandót alkotott az életében ami még a Guinnesse évkönyvben is
szerepel. Ennek megfelelően a vacsora valami leírhatatlanul jó, ráadásul
fillérekért.
3nap
- Tara Grad
Reggeli rajt után előbb csak kisebb – nagyobb
dombokat kell leküzdeni, majd hegyekbe vált a táj. GPS a szerb határ átlépése
óta kisebb-nagyobb hibákkal dolgozik. Montenegró felé fordulva hirtelen 400kilométerrel
megugrik a távolság, ezért megállunk rendbe szedni a technikát egy hegyi
kilátónál. Megállót összekötjük egy kis „páncélos” ebéddel és egy elektronikai
érintkezés kijavításával a WildStaron. Zoli addig trombitaszóval szórakoztat
bennünket. Több mint 1500 méteren vagyunk így a kilátás csodálatos a környező
völgyre. Montenegroi határ is hegyek
közti fennsíkon helyezkedik el, hogy aztán a túloldalon majd 1000 métert
menjünk lefelé a szerpentinen. Itt már kanyar, kanyar hátán következik míg
elérjük a Tara folyón átívelő két hegy közötti Đurđevića Tara hidat. Az
1940-ben elkészült 365 méter hosszú híd 5 ívéből a legnagyobbik 172méterrel a
tara folyó felett ível. Elkészültekkor ez volt Európa legnagyobb beton hídja.
Megállunk nézelődni és fényképezni. Kis ajándékboltból kijön egy nagyon kedves
eladó és magyarul mondja, hogy az assistance autó rengeteg matricája mellett jól
nézne ki pár Montenegroi is. Ajánlatnak nem tudunk ellenállni.
Este célunk a Tara Grad egy csodálatos
kemping a folyó partján. Még 100 kilométer van addig hátra. Mellékútra
kanyarodunk ami épp hogy egy autó szélességű. Az aszfalt viszonylag jó minőségű,
de úgy kanyarog , hogy harmincnál többel nem nagyon tudunk menni. Nem is nagy
baj , mert a táj szenzációs. Durmitor nemzeti parkban haladunk, hegyek között
kanyargunk kis pár házas tanyákkal és piciny falukkal. Egyik szép kilátású
pihenőnél megállunk, ahol kedélyes 50 körüli tulajok instant kávét szolgálnak
fel kalyibájukban. Hamar kiderül, hogy a férfi Montenegrói a feleség viszont
szerb, vagy fordítva. Lényeg, hogy a férfi viccesen becsmérlő megjegyzést tesz
a másik népre, mire az asszony válaszul egy jó kis tockossal kedveskedik neki.
Civódásukon jókat mosolygunk.
4.nap Tara Grad – Podgorica
10 óráig lustálkodhattam volna, de a korai fekvés
és a reggeli nap már jóval korábban kidob a sátorból. Délben indul a vadvízi
evezés a Tara folyón. Addig is, hogy
teljen az idő, Zoli barátom előveszi Afrikát is megjárt postakürtjét és éktelen
trombitálásba kezd a tábor közepén. Produktuma művészi színvonala a nullát
verdesi, amit a tábor több lakója is jelez neki kiordítva a sátrából. Lelkes
közönség hiányában a mi Zolink abbahagyja kétes értékű mutatványát.
Már majd egy órája ülünk a recepción
neoprénbe csomagolva, sisakkal a fejünkön mikor megjön egy viharvert, slick
gumikkal rendelkező Pinzgauer matuzsálem terepjáró. Tankolás után nagy sebességgel
viharzunk ki a táborból. Sofőr csak a padlógázt ismeri. Hegyre felfutó
kanyarokat többször csak az utolsó pillanatban tudta bevenni az elmebeteg sofőrünk
a kenyérszervós kormányt tekergetve. Csak úgy pattogunk a kocsi hátuljában az
orosz és angol turisták társaságában. Halál
közeli élménynek és az észtelen száguldásnak csak az vet véget, hogy megérkezünk
a túra kiindulási pontjára. Öt tutaj várja a bátor próbálkozókat. Gyors
helyleosztó után már a vízen is találjuk magunkat. Víz viszonylag nyugodt, de gyönyörű
tájon haladunk keresztül . Kezdőknek tökéletes, viszont aki igazán nagy
adrenalin löketet akar, az ne nyáron jöjjön, hanem tavasszal vagy ősszel amikor
5 méterrel nagyobb a vízszint.
5.nap Podgorica – Tirana – Durrës 160 km
Azt már nem is mondom, hogy csodálatos
útvonal volt előző nap Tara Gradtól Podgoricáig, mert Montenegro szenzációs. Ha
van is Podgoricának látnivalói az nekünk kimaradt. Este későn érkeztünk a
városba és az idő elment a szálláskereséssel. Reggel meg már mágnesként vonzott
bennünket Albánia.
Határ egy hatalmas csalódás. Minden flottul
működik, mint a Montengrói, mint az Albán oldalon. El se hisszük, hogy tíz perc
és már egy más országban járunk. Albán határőrök úgy rúgnak ki, hogy már
menjünk. Végeztünk! Felháborító! Hol
marad a gyanútlan motoros vegzálása? Hééé !!! Nem ezért jöttünk Albániába!
Elmaradottságot, káoszt, szívást akarunk! Azért még reménykedünk amikor az új
aszfaltot néha megszakítja egy kis terepezés a főváros felé. De a móka csak
1-200 métert tart. Tirana azon kívül, hogy itt-ott bóklászik egy – két tehén és
kicsit több a koldus nem nyújt extrémebb élményt mind bármely más európai
nagyváros. Kénytelenek vagyunk „igazi” turistába válltani és gyalog bejárjuk a
város nevezetességeit, majd megállunk egy fagyisnál. Nyalás közben nézegetjük a város forgalmát
mikor a Zoli a pult előtt álló szakadt, egészséges alakra mutat . - Te ez a pali előbb az
útkereszteződésnél tolókocsiban kéregetett ! - Erre mindannyian az ominózus
helyre nézünk ahol már másik melós nyomja a rokkant kocsiban. Hát igen,
munkamegosztás van. Úgy látszik ezt a „szakmát” itt gebinbe nyomják.
Délután van már így magunk mögött hagyjuk a
fővárost és a 40km-re lévő tengerparti üdülőhely felé vesszük az irányt. Durrës
tengerpartján fürdeni nem lehet, mert a víz valami félelmetesen mocskos.
Kárpótol bennünket az esti vidámpark és a tömött éttermek sora a parton. Megint
egy hatalmas jó kajálunk.
6-7.nap Durrës – Tivat 220km
Szép út, gyors határ, egy nap napozás a
Montenegrói tengerparton.
8.nap Tivat - Ostroska Greda – Dubrovnik 280km
Kotori öböl fentről valami szenzációs. Európa
legdélebbi fjordját körbeölelő egy kilométer magas hegyre számtalan kanyarral
megspékelt szerpentin visz fel. Ez a motorosok Mekkája.
Ostroska Greda-i Ostrog kolostor „ A pravoszláv
egyház legjelentősebb központja” 900 méter magasan van a hegy oldalában.
Természetesen szerpentin visz fel és pazar a kilátás. Legenda szerint aki ide
ellátogat az gyógyulásban reménykedhet. Gyógyulni vágyóból van dögivel. Hosszú
sorbaállást egy magyar családhoz való csapódással enyhítjük akik majd másfél
órával előrébb járnak térben és időben.
Mellettünk 50 méteres szakadékot elválasztó kőfal minden repedésében különböző
nemzetek aprópénzei vannak dugdosva. Helyiekhez igazodva én is keresek egy kis
aprót a zsebeimbe. Találok is egy Mauritán 50 Ouguya-t. Ez még Mauritániában is
ritka kincs, itt a kőfalba meg különösen egyedi. Kolostor aprócska helyiségeibe
bejutva különböző rituálékat láthatunk a helyiektől. Ki a képeket csókolja, ki
a padlót. Egy dolog mindenkibe egyforma, a pénzt nem sajnálja a szentektől és a
kegytárgy mellé rakják egy kis kosárba.
Dubrovnik csodálatos! Ennyi, nincs tovább. Horvátországról
több jó nem mondható el. Vadkapitalizmus szabad rablása itt csúcsosodik ki. 1,5
literes ásványvíz 3 euróért ( 820ft )a vár bejáratánál, 40 kunás (1680ft/h)
autóparkoló és 16 kunás (670ft) gombóc
fagyi. Hé haver, nem durva ez egy kicsit! Itt megjegyzem, Monte Carlóban
a kikötőnél az uszoda mellett 1,50 euró
a parkolás. Azt hiszem a két hely azért nem egy kategória. Várostól távolodva
se javul sokat a helyzet. Kívülről jól kinéző házakban öreg nénikénél konyhában
a szakadt lepedős gyerek méretű sezlonyon
20 euró/ fő a szállás. Döbbenet!!!
9.nap Dubrovnik mellett valahol – Mostar – Sarajevo 252km
Horvátoknak szerencséjük , hogy ennyi balga turistájuk van. Sok országban jártam, de az
egyik leg ellenszenvesebb. Kíváncsi
vagyok, meddig csinálhatják még ezt büntetlenül. Most is 5tel kevesebb lett
nekik, mert mi is menekülünk az országból.
Megnyugvás Bosznia
földjére lépni. Mostar belvárosa nem véletlen a világörökség része. Öreg híd
rettentő meredek és csúszós. Szerintem
minden napra jut egy-két ficam és min. heti egy lábtörés. Helyiek kétszer meggondolják,
hogy itt menjenek át a két, kersztény-mohamedán világot kettéválasztó Neretva
folyón. Van aki a híd felénél megáll és egyszerűen leugrik a 20 méteres mélybe.
Ezek persze nem öngyilkos jelöltek, hanem bemutatót tartó fiatalok akik először
még beszedik a mutatványért járó aprót a nézelődőktől.
Sarajevoba érve a Maci GPS-e katapultál és a hegyre visz
fel a belvárost mutatva. Miután az emelkedő dőlésszöge meghaladja a 40 fokot
újratervezésre ösztökéljük a technikát. Szállás a belváros szívében 50euró/ 2
fő jónak mondható. Szockó blokkház tetőterében kialakított zegzugos lakásban alig 2 méter belmagasságú helyiségek
egy Amerikai írónő, a tulajdonos Emily
Dickinson keze nyomát viselik. Mondjuk az részletkérdés, hogy az internet
szerint 1879ben meghalt. Valószínű névazonossággal van dolgunk. Koncepcióról
mindent elmond, hogy a fürdőkád a szobában az ablak mellett helyezkedik el.
Mivel a belmagasság itt 1,5 méter, felállni nem lehet. Unalmas fürdőzés közben jó
kilátás nyílik a kádban ülve az alattunk lévő forgatagra és a várost kettészelőMiljacka folyóra. Az ágy melletti hatalmas tükörfal
mögött sötétszobát vélünk felfedezni. Hangulatos belvárosban ejtjük meg a vacsorát.
Mikor sört kérünk furcsán néznek ránk. Rossz helyre jöttünk , piát egy másik
helyen mérnek .
10.nap Sarajevo – Budapest 550km
Kinek több, kinek kevesebb kilométer jut hazáig. A túra
11 naposra lett tervezve, de mindenkinek mehetnékje van. Szekszárd magasságában
szétválik a csapat, hogy mindenki a saját ágyában töltse az éjszakát.
Konklúzió
Nagyon szuper túrát sikerült összehozni, ami a jó csapat
nélkül nehéz lett volna. Ha legközelebb Albániába megyünk, akkor
terepmotorokkal meglátogatjuk a hegyi falvakat, mert a városok már európai
színvonalúak. Horvátország hozta az elvártat. Megerősítést nyert , hogy oda
soha többet nem megyünk! Szerbia kellemes csalódás, hozta a retro érzést. Jó
fej emberek, jó kaja és szállás. Középszar utak. Montenegró nagyon ütős! Mindenről csak szuperlatívuszokban
lehet beszélni. Bosznia egy kicsit lightosabb, de jó. Ki kell még emelnem, hogy
a Wildstar nagyon jó volt. Ha nem ezt mondanám, a Maci kinyírna!
Szöveg : Tempfli László TLac
Fénykép : Molnár „Medve” Attila , Szabó István , Király
Zoltán , Kuharcsik József , Tempfli „TLac" László